Back to All Events

Misjonskirka 50 år!

Kirkebygget vårt har 50-årsjubileum i år, men menigheten er hele 116 år. På slutten av 1800-tallet var det travel anleggsvirksomhet i Victoriahavn, og folk flyttet til stedet for å søke arbeid og starte forretning. Flere av dem som kom flyttende var troende mennesker, og noen kom fra Det Norske Misjonsforbunds menigheter i Tromsø, Kabelvåg, Bodø og Helgeland. Til å begynne med samlet de seg i private hjem til oppbyggelige møter, samt at de hadde friluftsmøter.

En gang i juni 1898 var noen samlet i vognmann K. Larsens brakke på Frydenlund, og det var da tanken på å bygge et misjonshus i byen kom opp. De begynte derfor straks å samle inn midler. En av de som var med var kjøpmann Lars Kolfaath, og ved innsamlingen gav han 200 kr, som den gangen var en stor sum. Arbeidet med tomten startet, og Misjonshuset stod ferdig den 11.april i 1900 som det første Gudshus i Narvik. Tanken på å danne menighet var i denne perioden blitt mer og mer levende, og den 19.mars i 1900 ble menigheten stiftet. I 1965 ble det gamle Misjonshuset revet, og 2.oktober 1966 ble den nye Misjonskirken innviet. Misjonskirken var en pengegave fra Amerika gitt avutflytterne Anna Arentzen Andersen, Einar Arentzen og Arnt Arentzen. De ville hedre sin mor: Karoline Sofie Arntzen. Hun var en stillfaren kvinne som fylte sin plass i menighetens virke. Fremfor alt var fru Arntzen en bønnens kvinne- og hun døde på landets offisielle bededag. Kirkens arkitekt var givernes nevø, Narvikmannen Simon Arntzen.

Mange minner er knyttet til Misjonskirka eller ”Frimisjonen” som den også ble kalt tidligere, som opp gjennom årene har drevet et utstrakt arbeid blant barn, ungdom og voksne.

Søndag 2.oktober blir det ”bursdagsfeiring” på kirkekaffen med en liten markering av kirkebygningas 50-årsjubileum. Vi vil invitere deg spesielt som har gått i barne- og ungdomsarbeid i Misjonskirka, står som medlem eller på annen måte har et forhold til arbeidet.

Velkommen!

Earlier Event: September 17